0

RAYA...RAYA...RAYA...!!!

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Salam, ape khabar kawan2 semua... Lama sungguh x berblog.. hehehe, raya sakan.. X nak la merepek yg bukan2 ni nak citer pasal raya... Sehari sebelum hari raya aku kuar gi beli ape yg patut ngan Ma, aku kuar dari kul 10.00am sampai le kul 3.oopm... waaaa, lame tu... smp kene marah lak ngan laki aku sbb lame sgt kuar.. hehehe, biasa la org pempuan... so lepas kuar ngan Ma aku pun terus jer balik umah dan tolong aper yg patut, tp kejap jer sbb aku nak kene gerak balik umah aku sbb tahun ni aku raya kat umah aku sendiri... Mak mentua aku lak yg datang ke rumah aku.. huhuhu cam seronok jer... so, petang dalam kul 6ptg mak mentua aku dah sampai umah aku.. aku ape lagi kelam kelibut la nak melayan dia... siap ader request lagi... aku kene masak rendang.. macam la aku ni terer, tp aku belasah jer la masak rendang tu....


itulah dia rupanya rendang aku...

Lepas jer masak rendang aku pun terus jer kuar g umah MA la pulak.. maklumla, tahun ni abg long aku pun beraya ngan mertua dia... so, aku yg dekat ngan MA kene la jenguk2 jgk umahnya.. dalam kul 1pagi aku pun gerak balik umah... sowang2 tu sbb laki aku kat umah dgn mak mertua aku... smp jer kat umah laki aku ajak aku kuar lagi... adoooiiii letihnye, nak x nak kene la ikut jugak, kang dikatenye aku ni isteri x dengar kate lak... hehehhehe dalam kul 3 pagi baru le kite org balik umah.... MA tolong la anakmu ini, letih banget.... heheheh penat giler aku kul 6pg dah nak kene bangun tolong mak mentua aku lak... tp aku x bangun pun, mmg kurang asam tul aku ni... sib baikla mak mentua aku sporting... dan nasib baik jugak aku x leh sembahyang.. sakit org pempuan.. hehhehe, laki aku kejut aku sebelum dia g sembahyang raye, adushhh malunyer aku.. heheheh tq abang....

Raya Pertama

Pagi raya aku x g mana2 pun, sbb aku mmg penat.. x cukup tdo+letih... tp sempat jugak la aku g umah jiran depan umah aku.. pastu balik jer aku terus jer ZZZZZZZZZZZZ.... sampai petang tu... mmg geli hati sungguh... bukan aku jer yg terZZZZZZ, mak mentua ngn laki aku pun samer... dlm kul 5.30ptg aku terjaga.. pastu aku ajak laki aku g beraya umah sepupu dia kat Air Putih... balik jer dari umah sepupu dia aku terus jer balik umah sbb mak dia dah nak balik... lepas tu baru ler aku g umah parents aku.. hahahah x baik betul la aku ni.. dah malam baru nak g umah ma abah... Mintak ampun abah, ma.... lama jugakla aku kat saner... dalam kul 1pg aku gerak balik umah.... sbb esoknya aku nak tolong ma masak kuah laksa pahang...

Raya Ke- 2

Aktivit hari ini, pagi2 lagi aku dah gerak g umah ma.. tolong ma wat kuah laksa... lepas tu laki aku ajak aku balik Sungai Lembing, umah pakcik dia... sampai jer kat saner sepupu2 dia yg lain pun ader... mak datuk ramainyer.... selama aku kawin ngn laki aku ni, aku x pernah jumpa ngn diaorang.... anak2 diaorang semuanya dah besar2.... terkezut jap aku... hahahaha.... so bermula la sesi berkenalan.. terasa cam pengantin baru lak....pastu dalam syok2 berborak ader la cina datang umah pakcik aku nak tanyer pasal lombong bijih kat sini.... aku pun amik la kesempatan menanye jugak... dah lari topik ni, tp aku nak citer jugak... bijih ni rupenye banyak gred, sowi aku x menanyer sgt.. yg penting aku dpt snap pic, rupa bentuk bijih timah...



inilah rupa timah yg belum dilebur

timah yg sudah dilebur



huhuu.... lepas g umah pakcik dia, kite org singgah lak umah cikgu laki aku ni... so lepak kat saner kejap... borak, makan, minum.... pastu kite org gerak balik umah ma abah la pulak.... ermmm, hari2 balik umah ma abah... tu yg best duk dekat ngan parents... hehhehehe.... smp jer umah ma, sepupu2 aku lak ader kat umah... riuh rendah umah aku jadinya.... dalam pada duk bergumbira, aderlak khabar gembira... sepupu baru jer bersalin dpt bb boy.... eh melalut lak aku ni...
Raya ke-3

Hari ni aktivit aku nak g jalan2 umah kawan2 aku.... antaranya, umah maziah, kak jue n mady... tp ader yg lagi spesel ari tu... laki aku ajak aku berkunjung ke saloon... hahahaha.... ader ker hari raya pi saloon... kiranya aktiviti jugak la kan... rasenye cukup la dulu citer2 di hari raya utk kali ni.. kalau ader lagi nnt aku akan up kan...
0

ORANG BARU...!!!


Muhammad Aisar Sidqi bin Mohd Nazmun


13 Sept 2009, hari yg penat tp gembira... semalam aku berbuka kat umah MA dan ABAH... seronok sgt dapat berbuka ngn MA dan ABAH... MA masak simple2 jer... sowi x dpt nak tepek gambo kat sini coz lupa nak bawak camera... Mesti korang tertanya ape kene mengena Orang Baru, gambar pengantin kat atas tu ngn citer aku ni kan.. Ok la, malas la nak citer panjang lebar... Citer macam ni, aku ada sorang sahabat, namanya Maziah... aku kenal dan bersahabt baik dengan dia sejak sekolah lagi... dia byk bagi nasihat kat aku.. masa aku kawin pun dia la org kuat aku merangkap tulang belakang aku.. timekasih maziah... ok sambung balik pasal Orang Baru... Semalam, masa aku tgh syok sgt berbuka ngn MA dan ABAH dia msg aku bg tau dia dah selamat bersalin, jam aku x tau tp dia bg tau tengahari.. Berat, 2.7kg... BB boy... Wah, aku hepi sgt sbb kawan aku ni dah jadi UMI... Tahniah buat MAZIAH & NAZMUN... Semoga kalian bertambah bahagia dengan kehadiran si kecil ini... Moga BB Maziah menjadi anak yang "Soleh"... Laen2 citer aku akan sambung kemudian sbb aku pun x jumpa lagi ngn sahabat aku ni... tunggu post yg akan datang...
0

AHAD YANG INDAH...!!!

kailan ikan masin


ayam masak daun limau purut

sirap bandung, jus epal, tom yam


tom yam


Ahad yg indah.. itu je la aku leh katakan.. windunye nak menulis kat blog aku ni.. ye la sejak aku demam ari tuh aku mmg x dok mood nak nulih ape2 pun kat blog aku ni... tetiba je ari ni aku der lak mood nak menulih... citer ni mcm ni, kisah yg berlaku hari ahad baru2 ni.. pagi2 buta lagi bos aku dah kol suh aku g keje semalam(nuzul quran).. aku patutnya cuti.. mmg org cuti pun.. huhuhu, bengang campur nak marah.. tp indah sgt sbb biasa nyer hari ahad lepas subuh mesti aku sambung tdo smp t/hari ckit... huhuhu.... tp hari tu aku bangun awal gara2 bos aku tu... biler dh mata ni x leh nak totop lagi aku pun kemas la umah... tgh syok2 kemas umah laki aku bangun n bg tau yg dia nak kuar nak carik sofa baru.. wahhh, sonotnye.. yea yea... dpt sofa baru... mcm teruja sgt... aku pun siap2 la nak pegi carik sofa baru + mak mentua aku pun ader nk bg sofa 2seater jati... mcm cantik sgt.. mcm2 la berputar kepala otak aku ni duk pikir cam ner nak susun nnt, sbbnya umah sewa aku ni sempit... ermmm x pe, yg tu aku tolak tepi sbb laki aku ni mmg pakar susun menyusun ni... heehehe, tq abang... so lepas aku dh bersiap kami pun keluar.. kedai pertama yg kami tuju wescourt kat jln lim hoe lek... erm, x de yg menarik.. aku pun pusing2 la sekitar bandar kuantan ni.. ermm last nyer smp le ke jalan wong ah jang.. ader la satu kedai jual borong... aku pun singgah, perabot kat situ pun not bad.. cute mute belaka, ikut ati nak je aku borong set umah.. tp wat pe nak bazirkan... aku pun pilih la satu sofa l-shape... saiz sedang jer memandangkan umah aku kecik.. tp ok la... cina tu janji nak anto ptg... wah suka nyer... so lepas je beli sofa laki aku anto aku balik umah mak aku... wah, lagi aku seronok... tp dlm pada seronok laki aku ckp nk tinggal aku kat umah ma kejap sbb dia ada hal, nak balik umah sg lembing... aku ok jer.. sbb leh la aku bersembang dgn ma aku.. x yah nak censored pun... hihihi.... masa kat umah ma aku ader la nolong ma wat biskut raya yg org tempah... penat gak... dlm pukul 4 laki aku dtg jemput aku pastu terus jer balik umah sbb cina perabot nak anto sofa... wah lagi.. hihihi... sedang elok jer smp umah cina tu pun smp.. ape lg, kelam kelibut kejap sbb x smpt nak alih sofa lama kita org... tp x pe, laki aku pro bab2 nak mengalih n menyusun ni... ermmm, maka berubahla sudah umah kita org sejak pindah setahun lebih yg lalu... tp mcm de yg missing jer dlm umah aku ni ape yer... ooooo, bunga... x pe, raya lmbt lg... wahai cik bunga kau tunggu ya.. akan ku usahakan utk membodek laki aku... huhuhu.... dlm pd seronok sgt dpt sofa baru aku terlupa la pulak memasak, sib baik la laki aku tu baik hati... dia ckp buka nnt makan kuih jer, pastu baru la kuar makan kat kedai... alhamdulillah... spt org mengantuk di sorong bantal la aku ni.. dgn senyum aku pun cakap ok... tq skali lg abang... lepas solat maghrib aku pun kuar la ngan laki aku ni.. kite org g makan kat sara thai kitchen jalan gambut(wan tom yam).... aku pun order 4 jenis lauk.. cukup la utk kami... aku order tom yam, ayam masak daun limau purut, kailan ikan masin n telor dadar... air lak jus epal dgn sirap bandung... lepas makan ader lg yg best, laki aku ajak aku g dpn terminal makmur tmpt org jual persiapan raya... lagi la aku suka sbb leh la beli bunga.. tp kan, dlm byk2 org meniaga kat situ, x dok pun org jual bunga... adush, fenin sekejap... tp x pe, hari ni aje dah byk mende2 yg mengasyikkan berlaku... sekali lagi aku ucap timekasih ker laki aku... tq abang, sbb sabar ngn karenah sayang selama ni... :-)
0

DEMAM... MUNTAH2...!!

salam semua... apa khabar.. sha harap semua kawan2 sihat hendaknya... mcm mane dgn ibadah puasa anda semua... tentu seronok dr tahun2 yg sebelumnya kan... sha pun begitu juga... tentu kawan2 sumer tertanya2 pasal tajuk post kali ni yer... sha dah demam sejak 3 hari lepas lg.. tp peel x nak g klinik tu dr dulu smp skrg mmg x dpt nak dielakkan... nape yer... asyik nak telan panadol jer.. tp kali ni, nak x nak kene pi klinik jugak sbb demam sha dah tahap teruk.. huhuhu... sampai muntah2... asal makan jer muntah... waktu berbuka pun mcm x seronok jer... tp alhamdulillah.. sha dpt juga teruskan berpuasa setiap hari kala sha demam ni... kawan2 semua, doakan la sha cepat sembuh yer... ermmm ni bukan H1N1 tau... demam biasa jer... nak melencong sikit la... semalam sha dan suami berbuka di rumah parents sha.. tp x best sbb abah sha berbuka di masjid sbb dia kene bertugas semalam... apepun sha bangga dgn abah.. dengan usia yg meningkat, abah masih lagi kuat... Ya Allah, kau permudahkanlah segala urusan abah... Amin... sambung balik pasal buka yer.. semalam lepas keje terus je pegi ofis suami amik dia.. pastu g pasar ramadhan kat tanjung api.. dekat ngan sekolah lama (sekolah menengah agama al-ihsan kuantan)... wah, teringat lak masa dulu2... dalam pada x sihat tu... sempat jugak beli beberapa juadah untuk berbuka nnt... antaranya, kuih keria, pulut panggang, asam gumpal(yg ni fav abah... ) dgn karipap... x luper juga kek gula hangus.. yg ni fav sha... smp je umah ma abah, sha terus jer bg tau abah sha ade la beli kuih fav dia tu.. suka sgt dpt membahagiakan ibu bapa sha.. alamak, aper yg sha dah merepek ni... ok la kawan2 sumer, kepala sha ni tgh ting tong.. cukup la takat ni jer sha bercerita... x pasal2 nnt pening lak kawan2 sumer baca entry sha kali ni.. ok, selamat berpuasa dan selamat berbuka...
Back to Top