Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers
0

MA DAN ABAH

Inilah keluarga kecik ku... aku sebenarnya tiga beradik, 2 lelaki dan aku sorang jer perempuan... yg laki tu dua2 abang means aku ni yg bongsu la... erm.. tp skrg tinggal aku berdua jer.. abg aku yg no-2 dah meninggal 4 tahun lepas sebab radang paru2...

Citer dia mcm ni, arwah meninggal masa hari pertama berpuasa tahun 2005.. aku sedey sgt masa tu sbb masa hari2 terakhir arwah aku x berkesempatan nak menemani arwah semasa di hospital... tp alhamdulillah, aku sempat minta maaf dgn arwah.. yg buat aku lagi sedih, 2 hari sblm arwah meninggal aku pergi kl atas urusan kerja, dua sempat pesan kat aku balik cepat, angah tunggu adik.. mmg dia betul2 tunggu aku.. aku balik dr kl ptg dan aku sampai malam.. siang esoknya sempatla aku jenguk dia kat hospital, tp aku x sempat nak temankan arwah... Ya Allah, kau tempatkanlah arwah dikalangan orang2 yang kau redhai... Al-Fatihah... !!

Skrg aku nak citer pasal Ma dan Abah pulak, Abah aku namanya Haji Asli bin Embong, dilahirkan pada 17/10/1946 di Kampung Mengabang Telipot, Kuala Terengganu... seorang pesara TM (bersara pd tahun 2002) jawatan terakhir sbg Juruteknik di TM (exchange Teruntum, Kuantan)... Abah seorang yg sgt tegas dgn anak2, mmg aku takut gile ngn abah, walaupun abah tegas, tp abah seorang yg penyayang.. apa sahaja yg diminta oleh isteri dan anak2 insyaallah pasti ditunaikan mengikut kemampuan... abah aku ni seorang yg kelakar jugak.. masih aku igt masa mula2 dpt cucu sulung (anak abg aku yg sulong) dialah org yg paling excited sampaikan cucu demam sikit mula gelabah... smp kol abg aku nak pegi amik cucunya tu... katenye, abg aku ni x pandai lg nak handle budak kecik demam... kelakar lak aku rasa, tp skrg abah dah kurang sikit kelakar dia tu, mgkn sbb faktor usia kot.. anyway aku mmg respect ngn abah aku ni... "Abah, adik sayang sangat kat abah... jgn majuk2 lagi tau.. adik janji akan selalu dengar cakap abah walaupun adik dah kawin... hehehhe" - Ni pulak citer pasal Ma aku pulak.. Ma aku bernama Hajjah Shamsiah binti Haji Hamzah... dilahirkan pada 20/11/1953 di Kampung Tanjung Api, Kuantan Pahang... Ma aku masih lagi bekerja di SK Permatang Badak Kuantan... Opps, bukan cikgu tau, tp sbg Pembantu Am Rendah.. kalau ikutkan Ma dah patut bersara tp kerajaan offer lagi 3 tahun, Ma kater, baik ma keje lg, dah x de anak kecik... Ma aku pulak, seorang yg garang bangat, tp same cam abah jugak, seorang yg penyayang... Tp Ma aku ni kuat majuk... dah abah skrg ni pun kuat majuk gak.. erm.. Ma, jgn majuk2 yer, anak2 Ma sume syg Ma.. yg spesel pasal Ma aku ni, dia pandai sgt masak, ckp jer nak makan aper... mesti dia masak.. kalau Ma masak aku mmg x toleh kiri kanan dah hehehhee... yg paling spesel Ma suka masak Nasi Dagang... mmg feveret aku la tu.... lagi satu, Ma pun pandai gak wat kuih&biskut raya... - Tart Nenas... Feveret kami adik beradik... "Ma, nnt raya jgn luper masak nasi dagang, tahun ni adik raya umah Ma..." itulah serba sedikit citer pasal ma dgn abah aku.... citer org lain aku rase esok la pulak aku tulis yer... dah penat ni.. hehehhe.....

0 comments:

Post a Comment

Back to Top